Ketersediaan dan Pemanfaatan Ruang Sosial di SDN 179 Kecamatan Kemuning Kota Palembang


Abstract: 220 / Abstract: 78

Authors

  • Depy Amelia
  • Ridhah Taqwa Jurusan Sosiologi Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Sriwijaya
  • Diana Dewi Sartika Jurusan Sosiologi Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.47753/je.v1i2.28

Keywords:

Social Space, School Facilities, Types of Activity, and Student.

Abstract

Issues raised is how the availability and utilization of school facilities as an arena of social space and the types of activities that can form a social space. This study was a descriptive qualitative study. The results showed that school facilities are available at SDN 179 include adequate and can support the activities of both students and teachers at school. Availability of school facilities as an arena of social space that includes a field school, 'canteen honest', and the mosque which became the arena of social space for students to interact, play and set up in cooperation with the other students. In addition to school facilities, types of activities in this school can also shape the social space. This school has two types of activities, namely academic activities such as learning and courses, as well as extracurricular activities that include Scouts, Sports, Drum Band and Karate. However, activities that can form a social space is Scout activities and sports in which this activity is the most widely followed by students. In the lead this activity, students can mingle and interact directly with other students and teachers. Students make this activity as a social space as a place to establish interaction, cooperation and familiarity with other students.

References

Bungin, Burhan. 2006. Sosiologi Komunikasi : Teori, Paradigma, dan Diskursus Teknologi Komunikasi di Masyarakat. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.

Bungin, Burhan. 2010. Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kencana.

Damsar. 2011. Pengantar Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Gunawan, Ary.H. 2010. Sosiologi Pendidikan: Suatu Analisis Sosiologi Tentang Pelbagai Problem Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Muzir, Inyiak Ridwan (ed.). 2012. Teori Tindakan Komunikatif I: Rasio dan RasionalisasiMasyarakat. Bantul: Kreasi Wacana.

Imron, Ali. 1996. Kebijaksanaan Pendidikan di Indonesia: Proses, Produk, dan Masa Depannya. Jakarta: Bumi Aksara.

Martono, Nanang. 2012. Kekerasan Simbolik di Sekolah: Sebuah Ide Sosiologi Pendidikan Pierre Bourdieu. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Moleong, J. Lexy. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : Rosdakarya. Muhammad, Arni. 2004. Komunikasi Organisasi. Jakarta : Bumi Aksara.

Mulyana, Deddy. 1996. Komunikasi Antarbudaya: Panduan Berkomunikasi dengan Orang- Orang Berbeda Budaya. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Munandir. 2009. Kapita Selekta Pendidikan. Jakarta: AV Pustaka Publisher.

Nasution, Adham. 1983. Sosiologi. Bandung: Penerbit Alumni.

Piliang, Yasraf Amir. 2004. Dunia yang dilipat. Yogyakarta: Jalasutra.

Russell, Bertrand. 1993. Pendidikan dan Tatanan Sosial. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Santosa, Slamet. 1999. Dinamika Kelompok. Jakarta: Bumi Aksara.

Sunarto, Kamanto. 2004. Pengantar Sosiologi. Jakarta: Penerbit Fakultas Ekonomi UI.

Supardan, Dadang. 2008. Pengantar Ilmu Sosial: Sebuah Kajian Pendekatan Struktural. Jakarta: Bumi Aksara.

Tilaar, H.A.R. 2002. Perubahan Sosial dan Pendidikan. Jakarta : Grasindo.

Upe, Ambo. 2010. Tradisi Aliran dalam Sosiologi: dari Filosofi Positivistik ke Post Positivistik. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Jurnal Penelitian : Anita, Juarni,dkk. 2012. Kajian Terhadap Ruang Publik sebagai Sarana Interaksi Warga di Kampung Muararajeun Lama Bandung. Bandung: Institut Teknologi Nasional

Ekomadyo, Agus. 2007. Menelusuri Genius Loci Pasar Tradisional sebagai Ruang Sosial Urban di Nusantara. Bandung: Insititut Teknologi Bandung

Indeswari, Ayu,dkk. 2013. Pola Ruang Bersama pada Pemukiman Madura Medalungan di Dusun Baran Randugading. Malang: Universitas Brawijaya

Wonoseputro, Christine. 2007. Ruang Publik sebagai Tempat Bermain bagi Anak-Anak: Studi Kasus Pengembangan “The Urban Zoo†bagi Kawasan Pecinan di Singapura. Surabaya: Univeristas Kristen Petra

Jurnal Online Pola Ruang Bersama pada Pemukiman Madura Medalungan di Dusun Barann Randugading (2013), dalam http://ruas.ub.ac.id/index.php diakses pada tanggal 12 April 2014.

Jurnal Online Kajian terhadap Ruang Publik sebagai Sarana Interaksi (2012), dalam http://portalgaruda.org diakses pada tanggal 12 April 2014.

Jurnal Online Ruang Publik sebagai Tempat Bermain bagi Anak-Anak (2007), dalam http://puslit2.petra.ac.id/ejournal/index.php diakses pada tanggal 21 April 2014.

Jurnal Online Menelusuri Genius Loci Pasar Tradisional sebagai Ruang Sosial (2007), dalam http://ar.itb.ac.id diakses pada 21 April 2014

Downloads

Published

2016-12-13

Issue

Section

Articles